وضعیت مصرف آنلاین محتوا در کشور بر مبنای نظام پایش شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات تا پایان سال 94 از سوی درگاه پایش جامعه اطلاعاتی و با استفاده از نتایج طرح آمارگیری برخورداری خانوارها و استفاده افراد از ICT اعلام شد.
55.5 درصد خانوار ایرانی کاربر اینترنت هستند
طبق بررسیهای صورت گرفته مشخص شد که 57.4 درصد خانوار ایرانی به رایانه دسترسی دارند و 55.5 درصد خانوار ایرانی نیز از اینترنت استفاده میکنند. در همین حال 45.3 درصد ایرانیهای بالای 6 سال، کاربر اینترنت هستند.
رشد 51 درصدی کاربران اینترنت در ایران
مقایسه وضعیت برخورداری ایرانیها از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت به سال 92 نشان میدهد که تعداد کاربران موبایل نسبت به این سال، با 15 درصد رشد همراه بوده است. در همین حال دسترسی خانوادههای ایرانی به رایانه رشد 25 درصدی را نشان میدهد.
شمار کاربران رایانه در کشور نسبت به سال 92 با رشد 20 درصدی و شمار کاربران اینترنت در کشور با رشد 51 درصدی همراه است. همچنین برآوردها نشان میدهد که میزان دسترسی خانوارها به اینترنت طی 2 سال 46 درصد رشد داشته است.
59 درصد کاربران اینترنت، آنلاین بازی میکنند
در راستای افزایش مصرف آنلاین محتوا در کشور، مشخص شد که 22 درصد کاربران 6 سال به بالای اینترنت روزنامه، مجله و کتاب الکترونیکی را به صورت آنلاین مطالعه میکنند.
این درحالی است که 59 درصد کاربران 6 سال به بالای اینترنت در ایران، از موسیقی، ویدئو و بازی به شکل آنلاین استفاده میکنند. در همین حال تنها 7 درصد کاربران 6 سال به بالای اینترنت در ایران، تلویزیون را از طریق اینترنت تماشا میکنند.
کاربران 8 درصد محتوا تولید میکنند
برمبنای اهداف اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه کشور، باید میزان تولید محتوای آنلاین تا پایان برنامه ششم توسعه (سال 1400) به 10 برابر وضعیت کنونی برسد و این درحالی است که برمبنای نظام پایش شاخصهای ICT در کشور، میزان تولید محتوا توسط کاربران اینترنت در ایران، 8 درصد است.