یکشنبه ۲ دی سال ۱۴۰۳

75 درصد لوازم ‌تحریر کشور وارداتی است

رئیس اتحادیه نوشته افزار تهران گفت: 75 درصد لوازم التحریر از طریق واردات و 25 درصد از محل تولید داخلی تأمین می‌شود.

75 درصد لوازم تحریر کشور وارداتی است ، موسی فرزانیان افزود : ایران در زمینه تولید مداد، خودکار، پاک کن، خط کش، دفتر و سوزن منگنه فعالیت خوبی دارد.

وی همچنین با بیان اینکه لوازم تحریر داخلی کیفیت قابل قبولی دارد ، اظهار داشت : تولیدات دفاتر ایرانی به نسبت دیگر اقلام لوازم تحریر وضعیت بهتری دارد و تنها یک یا دو درصد دفاتر موجود در بازار ایران، خارجی است.

فرزانیان گفت : بیش از 90 درصد تولیدات نوشت افزار داخلی به راحتی در بازار به فروش میرسد اما تولیدات وطنی به دلیل قیمت تمام شده بالا، قدرت رقابت با اجناس چینی را ندارد.

وی تصریح کرد: دولت و بانکها باید از تولیدکنندگان داخلی حمایت بیشتری کنند زیرا واردات بی رویه تولیدات چینی عرصه را بر تولیدکنندگان داخلی تنگ کرده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه نوشت افزار تهران گفت: چنانچه سازمانها و نهادهای فرهنگی از جمله صدا و سیما فرهنگ استفاده از نوشت افرار ایرانی را ترویج کنند ، همگان شاهد جهش بزرگی در زمینه خودکفایی لوازم التحریر ایرانی خواهند بود.

وی افزود: صنعت نوشت افزار از صنایع پرکاربرد در جهان به شمار می‌رود که طیف گسترده ای از مصرف کنندگان را شامل می‌شود به طوری که وجود عواملی مانند رشد جمیعت، بالا رفتن میزان سواد، افزایش میزان ثبت نام مدارس، افزایش کسب وکارها و... باعث شده است سالهای اخیر همگان شاهد افزایش میزان تقاضای جامعه جهانی و در نتیجه رشد چشمگیر این صنعت در کشورهای در حال توسعه باشند.

فرزانیان در مصاحبه با رادیو اقتصاد تصریح کرد: سرمایه گذاری‌های گسترده داخلی و خارجی فرصت مناسبی خواهد بود تا علاوه بر رشد این صنعت در کشور، امکانات ورود تکنولوژی و دانش فنی در تولید نوشت افزار و سایر لوازم جانبی با هدف تأمین نیاز داخل و صادرات محقق شود.

وی اذعان داشت: خوشبختانه قدم‌های موثری در زمینه تولید لوازم تحریر برداشته شده و هر ساله کارخانه هایی برای تولید این محصولات مورد نیاز کشور وارد عرصه تولید می‌شود البته بر روی برخی کالاها هنوز جای کار بسیاری وجود دارد تا نیاز کشور را تولیدکنندگان ایرانی بتوانند تأمین کنند اما نسبت به سالهای گذشته تنوع محصولات تولید داخلی بیشتر شده است.

فرزانیان در ادامه با اشاره به اینکه یک بعد اصلی صنعت نوشت افزار کار فرهنگی است، گفت: استفاده از نوشت افزار از کودکی آغاز می‌شود پس باید از همان ابتدا ابعاد فرهنگی آن را در نظر گرفت، شکل گیری یک فرهنگ از کودکی آغاز و تا زمانی که فرد بزرگ می‌شود آن فرهنگ ادامه می‌یابد و در فرد نهادینه می‌شود.

وی افزود: فضای نسل امروز به دلیل برخورداری از شبکه‌های اجتماعی مختلف، اینترنت، ماهواره و... بسیار با فضای نسلهای قبل فرق دارد و دسترسی به اطلاعات در شکلگیری فرهنگ بسیار تاثیرگذار است.

پیام یا سوال خود را برایمان بفرستید

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد.*

*