دوشنبه ۳ دی سال ۱۴۰۳

به یک برند عمومی و مشهور تبدیل شوید

گاهی اوقات نام برندتان به‌صورت یک فعل در می‌آید، بعضی وقت‌ها هم به‌صورت اسم. در پاره‌ای از موارد نام‌های تجاری به‌صورت استعاره انتخاب می‌شوند که این موضوع می‌تواند با توجه به معنای آن موجب تخریب برندتان شده و در نهایت زمینه را برای شکست فعالیت تجاری‌تان فراهم کند.

برندهایی که به‌صورت فعل درمی‌آیند به این صورت نوشته می‌شوند: to google، to Hoover، to Skype، to Fedex، to Photoshop ، to Sellotape.

برندهایی که به‌صورت اسم در می‌آیند به این صورت نوشته می‌شوند: از Rollerblade برای اسکیت کردن استفاده می‌شود، Kleenex به‌عنوان دستمال کاغذی در ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گیرد و از  Perrier به‌عنوان آب گازدار یاد می‌شود. در زمانی که خریدوفروش تریاک و مخلوط مواد افیونی قانونی بود، Heroine  نام یک برند فعال در این حوزه بوده است.

نام تجاری که به وفور از آن استفاده شده Biro ،است که در زمینه تولید خودکار فعالیت کرده و توسط László Biró  تاسیس شده است. امتیاز استفاده از این برند ابتدا توسط نیروی هوایی بریتانیا خریداری شد و سپس در سال 1950 میلادی به شرکت Marcel Bich  به منظور استفاده در شرکت خودکار‌سازی Bic pen  در فرانسه، فروخته شد. آقای Biró خودکارهای تولیدی خود را  Birome می‌نامید.

ایده

چنانچه شما در بازار به‌عنوان نخستین برند مطرح هستید، یا برای شناخته شدن نام برندتان تبلیغات بسیاری می‌کنید، برند شما در جایگاه بدل شدن به یک نام تجاری عمومی و مشهور قرار دارد. در حال حاضر برندی وجود دارد به نام Sugru که در حوزه تولید بتونه‌های مصنوعی فعالیت می‌کند و به مستحکم بودن مشهور است. در حال حاضر برند مذکور در آستانه بدل شدن به یک نام مشهور و عمومی است چرا که برای ما استفاده از نام آن به جای استفاده از عبارت «بتونه مصنوعی بسیار مستحکم» بسیار ساده‌تر است.

همچنین به‌دلیل آنکه هیچ چیز دیگری به استحکام و کیفیت بتونه تولید شده با برند sugru وجود ندارد، مدیران این شرکت می‌توانند کلمه‌ای منحصربه‌فرد ابداع کنند. چنانچه فردی در رستوران آب گازدار سفارش دهد بلافاصله با محصولات برند Perrier از او پذیرایی خواهد شد، مگر آنکه رستوران مذکور محصولات این برند معتبر را در اختیار نداشته باشد که در این صورت پیش‌خدمت رستوران نام دیگر برندهای فعال در حوزه تولید آب گاز دار را به مشتری اعلام می‌کند. این به معنای عمومی شدن برند مذکور در بازار و در میان مشتریان است.

مثال دیگری که در اینجا می‌توان ذکر کرد، برند Rollerblade  است. چنانچه شما یک اسکیت سوار حرفه‌ای باشید به خوبی می‌دانید که یک اسکیت چرخ‌دار مناسب عموما با نام Rollerblade شناخته می‌شود. بدل شدن به یک برند عمومی و مشهور گاهی اوقات بسیار خوب و سازنده بوده و در برخی مواقع می‌تواند مانع رشد و توسعه کسب‌و‌کارها شود.

آنچه باید در عمل انجام دهیم

  • شما همیشه نمی‌توانید همه چیز را کنترل کنید و چه مایل باشید و چه نباشید عمومی شدن موضوعی است که می‌تواند برای برند شما اتفاق بیفتد.
  • چنانچه شما به‌عنوان یک برند قدرتمند و بی‌همتا در یک بازار مطرح شوید، در این شرایط ممکن است برند شما به یک برند عمومی و مشهور بدل شود. چنانچه برندتان به‌عنوان یک برند عمومی و همه گیر مطرح شد، آن را به‌صورت فعل روی تمامی محصولات‌تان حک کنید.

پیام یا سوال خود را برایمان بفرستید

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامی می باشد.*

*