علی زرافشان درخصوص انتخاب شاخه و رشته تحصیلی دانشآموزان مقطع
متوسطه پایه نهم اظهارکرد: در برنامه درسی ملی تأکید شده هدایت تحصیلی
دانشآموزان در این مقطع تحصیلی انجام شود و براین اساس در سالهای اخیر
درس کارو فناوری به مجموعه دروس دوره ابتدایی و متوسطه اول اضافه شد که در
این درس زمینه آشنایی دانشآموزان با رشتههای تحصیلی و مشاغل موجود در
بازار فراهم شد.
وی افزود: دانشآموزان در درس هنر نیز با رشتههای
زمینه هنر آشنا میشوند. در درس کار و فناوری بستر لازم برای آشنایی
دانشآموزان با فرآیند انتخاب رشته فراهم و پروژهای تعریف شده که در
فرآیند اجرای آن دانشآموز با همکاری مشاور و معلم کار انتخاب رشته را
انجام میدهند و از طریق این پروژه با علائق خود و نحوه انتخاب رشته آشنا
میشوند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: از سه ماه
گذشته آموزش مشاوران و مدیران مدارس که کار اصلی هدایت تحصیلی دانشآموزان
را برعهده دارند، آغاز شد.
وی افزود: امسال طرح حضور یک روزه در هنرستانها را اجرا کردیم تا دانشآموزان پایه نهم با رشتههای هنرستانی نیز آشنا شوند.
زرافشان
در خصوص عدم امکان تغییر رشته دانشآموزان در فرآیند جدید هدایت تحصیلی
بیان کرد: برای دانشآموزان همچنان این فرصت فراهم است تا در بین رشتههای
موجود در شاخه نظری تغییر رشته دهند اما در شاخه فنی و حرفهای و کاردانش
چون دروس مشترک با شاخه نظری محدود است از گذشته امکان تغییر رشته با
محدودیتهایی همراه بود.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ،
وی بیان کرد:چهار عامل استعداد، علاقه، نیاز و امکانات در انتخاب رشته
دانشآموزان مؤثرند همچنین در بحث استعداد و علاقه دانشآموزان شش مؤلفه
دخالت دارد که عملکرد تحصیلی دانشآموز و آزمونهای استعداد سنج و رغبت
سنجش بخشی از آنهاست.